بالز دیوار تخریب شده در گلپایگان ثبت ملی نبود/ پیگیری موضوع از طریق مراجع قضایی - بالز

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی گلپایگان در گفت و‌گو با مردان آتش:

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گلپایگان گفت: در حال حاضر مطابق با بررسی های کارشناسی، بنای تاریخی متعلق به دوران پیش از اسلام حداقل در داخل شهر گلپایگان وجود ندارد و کهن‌ترین اثر تاریخی این شهر مسجد جامع گلپایگان است که حدود ۹۰۰ سال قدمت دارد.

 

مصطفی قانونی در گفت و‌گو با خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری مردان آتش با اعلام این خبر افزود: دیوار تخریب شده توسط شهرداری در ادوار مختلف به ویژه از اوایل دوره پهلوی دستخوش تغییر و تخریب گسترده قرار گرفته و بخش‌های مختلف این دیوارها تخریب شده بود و فقط بقایای محدودی از آن‌ها در نقاط مختلف شهر وجود دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گلپایگان خاطر نشان کرد: در حال حاضر مطابق با بررسی های کارشناسی، بنای تاریخی متعلق به دوران پیش از اسلام  حداقل در داخل شهر گلپایگان وجود ندارد و کهن‌ترین اثر تاریخی این شهر مسجد جامع گلپایگان است که حدود ۹۰۰ سال قدمت دارد.

قانونی در خصوص دیوار تخریب شده توسط شهرداری گفت: بر اساس بررسی های کارشناسی در طی ۵ سال اخیر مشخص شد که از طول این دیوار متأسفانه تنها ۸ متر باقی‌مانده بود و با توجه به اینکه در کنار خیابان قرار داشت در دهه‌های گذشته تقریباً تمامی بخش‌های آن در طی ساخت و سازهای جدید و تعریض کوچه‌ها و خیابان‌ها تخریب و منازل مسکونی به‌جای آن ساخته شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس شکایت‌های مالکین پلاک‌های مجاور، شهرداری گلپایگان متأسفانه بدون هماهنگی با اداره میراث فرهنگی شهرستان امروز اقدام به تخریب این بخش کرد.

قانونی همچنین اظهار کرد: با توجه به عدم استعلام از میراث فرهنگی که می‌بایست حتماً پیش از تخریب توسط شهرداری انجام می‌گرفت، اداره شهرستان گلپایگان و اداره کل استان جهت بررسی ابعاد این اتفاق و در راستای جلوگیری از تکرار این قبیل اقدامات و تنویر افکار عمومی به ویژه مطالباتی که دوستداران میراث فرهنگی دارند، این موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 17 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 29 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.